Saturday, July 5, 2008

Tokoh Sunnah: Haji Mahmud Raman Terengganu

DALAM tahun 1980-an, penulis mula mengenali nama Haji Muhammad Hasyim bin Muhammad Yusuf yang berasal dari negeri Raman. Ini didorong berikutan penemuan beberapa manuskrip karya Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan lain-lain salinan beliau dengan khat indah condong ke kiri.

Oleh kerana penulis mengagumi khat beliau, maka semenjak itulah penulis memulakan penyelidikan biografinya, sekali gus memaksa penulis berulang-alik ke negeri Raman dan sekitarnya.

Negeri Raman yang dimaksudkan adalah suatu negeri yang mempunyai raja dalam takluk kekuasaan kesultanan Fathani Darussalam dan dalam kawasan Raman terdapat satu kampung dinamakan Kampung Tok Pakeh.

Di kampung itulah terdapat sebuah kubur yang dikeramatkan orang yang nama sebenarnya yang disemadi di situ tidak jelas. Namun dikatakan bahawa beliau adalah seorang ulama besar yang kemudian anak cucunya ramai yang menjadi ulama. Antaranya termasuklah dua orang yang bersaudara kandung iaitu Tuan Guru Haji Mahmud bin Muhammad Yusuf dan Tuan Guru Haji Muhammad Hasyim bin Muhammad Yusuf.

seterusnya

No comments: