Wednesday, February 6, 2008

Perjalanan Al-Fanshuri Menemui Habib Umar di Bogor

Sejak terbaca akan khabar berita tentang siri lawatan al-‘Allamah al-Musnid al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz pada bulan Januari 2008 ke Indonesia, di website Majelis Rasulullah kelolaan al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa, hati kecil ku teramat rindu untuk mengikuti program bersama dengan Habib Umar. Walaupun beliau akan datang ke Malaysia, namun kurasakan begitu lambat sekali. Entahkan sempat bertemu entahkan tidak …. Namun apa dayaku yang ngak punya apa-apa ini … harga tiket saja sudah hampir RM400 .. cukup untuk belanja rumahku untuk 2-3 bulan. Itu belum masuk perbelanjaan lain.

Dek kerana hati ini begitu kuat untuk menenui Habib Umar maka aku bermunajat kepada Allah memohon moga-moga aku bersempat bertemu beliau samada di Indonesia atau di Malaysia. Aku sangat rindu menatap wajah beliau …. Rindu untuk mendapat doa dan nasihat dari beliau .. aku bermunajat dan terus bermunajat …..kerana desakan hati sungguh kuat terasa ……
Allah Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu. DIA memberi rezqi kepada sesiapa yang dikehendakiNYA.

Beberapa hari selepasnya, maka sungguh tak kuduga, seorang hamba Allah telah menaliponku bertanyakan apakah kau mau ke Indonesia menjadi pengiring/pembantu Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam, ke Majlis Multaqo Ulama bersama Habib Umar di Bogor, dimana segala perbelanjaan ditanggung oleh hamba Allah tersebut. Allahu Allah … ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Allahu Allah …. Hanya Allah sahajalah yang tahu bagaimana perasaanku. Tak dapat kugambarkan. Sebak dadaku apabila menerima tawaran tersebut … airmata mengalir deras … Allah mendengar rintihan hati kecilku … DIA memaqbulkan keinginanku. DIA MAHA BErkuasa ATAS Segala Sesuatu. DIA Memberi reqzi kepada sesiapa yang dikehendakiNYA. Allahu Allah. Apalagi yang nak kukatakan ….


baca seterusnya

bahagian 1

bahagian 2

No comments: